Telefonický audit

Telefonický audit provádí zkušení lektoři cílového jazyka, kteří jsou zároveň zvláště školení pro oblast auditů. Cílem telefonického auditu je stanovit úroveň studenta dle SERR na základě mluveného projevu.


Telefonický audit sestává z 15 min. telefonního hovoru, během něhož auditor klade studentovi co možná nejvíce otevřené otázky vybízející ke kompaktnímu mluvenému projevu. Auditor stanovuje úroveň na základě šíře a kvality slovní zásoby, přesnosti v oblasti gramatiky, plynulosti projevu i ochoty mluvit a, kromě mluveného projevu, s přihlédnutím ke kvalitě porozumění zadání a otázkám.


Sled otázek telefonického auditu se odvíjí od témat obecného jazyka po pracovní prostředí, přičemž obtížnost otázek zrcadlí studentův aktuální projev. Povětšinou se jedná o otevřené otázky, v nichž se auditor soustředí na spontánní reakci, pro upřesnění úrovně či otestování klíčové gramatické struktury však může auditor položit i velmi přesně konstruovanou otázku, která mu umožní otestovat velmi konkrétní znalost.


Telefonický audit je tradičně doprovodným nástrojem průřezového testu, může však stát v kombinaci s jakýmkoli diagnostickým nástrojem nebo nakopak zcela samostatně. Pokud je kombinován s jinými diagnostickými postupy, je na nich nezávislý - auditor nikdy nepracuje s informacemi z testů či hodnocení. Audit tak poskytuje oddělený náhled na studentovu produkci.


Volba konkrétního formátu hodnocení vychází z diskuze mezi jazykovou školou a klientem; jako jazyková škola můžeme s ohledem na cíl monitoringu a žádaný výstup konkrétní postup pouze doporučit.